Uttarakhand Board Class 12 Carnatic Music Vocal Syllabus 2023-24 & Music Theory Notes

Please Rate This Post ...

Carnatic Music Vocal Syllabus for Class XII 12th Uttarakhand Board 2023-24

कर्नाटक संगीत (गायन) 2023-24

कक्षा-बारहवीं (कोड-117)

Carnatic Music Vocal Syllabus In Hindi

समय : 3 घंटे

एक थ्योरी पेपर का अंक :30

भाग A: सिद्धांत

भारतीय संगीत का इतिहास एवं सिद्धांत

1- (a) संगीता सरमते और संगीत संप्रदाय प्रदर्शननी, राग विबोधम, बृहद्देसी, दत्तिलम के विशेष संदर्भ में कर्नाटक संगीत का संक्षिप्त इतिहास।

(b) लघु जीवन-रेखा और निम्नलिखित का योगदान:

अन्नमाचार्य, क्षेत्रज्ञ स्वाति तिरुनल गोपाल कृष्ण भारती, महावैद्य नाथ लेयर;

(c) तिरुप्पुगढ़, पाड़ा, जावली और तिल्लाना संगीत शैली का संक्षिप्त इतिहास और विकास।

2. निम्नलिखित की परिभाषा एवं व्याख्या –

रागों की जनकजन्य प्रणाली, भाषांग, उपांग, वरजा, वर्का, राग, गमकसअरुडी, एडुप्पु, प्रोबंधम, ग्राम, मुर्च्छना, जाति और विकास प्रयोग।

3-प्रैक्टिकल हेतु निर्धारित रागों का वर्णन

4- अभ्यर्थियों को निर्धारित रागों में स्वर-संरचना लिखने में सक्षम होना चाहिए।

5- संगीत वाद्ययंत्रों का संक्षिप्त विवरण उनकी रचना एवं तकनीक।

पार्ट B वन प्रैक्टिकल पेपर मार्क्स –70

1- राग विहित पन्तुवरली, तोड़ी , नाता , गोवला , वराली, श्री सावेरी मुखारी, केदारगोवला , पूर्वकल्याणी।

2- अटाटाला में दो वर्णम् गति के दो अंश में।

3- निर्धारित रागों का अलापना।

4- प्रामाणिक परंपरा में प्रत्येक निर्धारित राग में कम से कम एक रचना, जिसमें संगीत के रूप कीर्तन, कीर्ति, पदम, जावलिस, तिल्लाना और राग मलिका शामिल हैं।

5- निरावल और कल्पनास्वरस आदि, रूपकम् और चपुतलस में दो डिग्री गति में।

6- चापू और देसादी ताल .

ताल ने निर्धारित किया

सुलादि सप्त ताल उनकी जाति और गति और भेद के साथ: चप्पू ताल और उनकी किस्में।

 7- सतत मूल्यांकन (यूनिट टेस्ट)

Carnatic Music (Vocal) 2023-24

Class-XII (Code-117)

Carnatic Music Vocal Syllabus In English

Time : 3 Hours

One Theory paper Marks :30

Part A :Theory

History and Theory of Indian Music

1- (a) Brief history of Carnatak music with special reference to Sangita Saramte and Sangita Sampradaya Pradarshni, Raga Vibodham, Brihaddesi, Dattillam.

(b) Short life-sketch and contribution of the following:

Annamaacharya, Kshetrajna Swati Tirunal Gopala Krishna Bharti, Mahavaidya nath lyer;

(c) Brief History and evolution of the musical form Tiruppugarh, pada,javali and tillana.

2. Definition and the explanation of the following –

Janakajanya System of Ragas, Bhashanga, Upanga, Varja, Varka, Ragas,GamakasArudi, Eduppu, Probandhams, Grama, Murchchana,Jaati & Vikasha Prayoga.

3- Description of the ragas prescribed for Practical

4- Candidates should be able to write in notation composition in the ragas prescribed.

5- Brief description of concert instruments their construction and technique.

Part B One Practical Paper Marks -70

1- Ragas Prescribed

Pantuvarli, Todi, Nata, Gowla, Varali, Sri Saveri Mukhari, Kedaragowla, Purvikalyani.

2- Two Varnam in Atatala in two degrees of speed.

3- Alapana of the ragas prescribed.

4- Compositions in authentic tradition at least one in each of the prescribed ragas, covering musical forms kirtanas, Kirtis, Padams, Javalis, Tillanas and Raga malikas.

5- Niraval and KalpanaSvaras in Adi, rupakam, and Chaputalas in two degrees of speed.

6- Chapu and Desadi Talas.

Talas prescribed

Suladi Sapta Talas with their Jaati and Gati and Bhedas :Chappu talas and their varieties.

 7- Continuous assessment (Unit Test)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!
Scroll to Top