Carnatic Music Vocal Syllabus for Class XII 12th Uttarakhand Board 2023-24
कर्नाटक संगीत (गायन) 2023-24
कक्षा-बारहवीं (कोड-117)
Carnatic Music Vocal Syllabus In Hindi
समय : 3 घंटे
एक थ्योरी पेपर का अंक :30
भाग A: सिद्धांत
भारतीय संगीत का इतिहास एवं सिद्धांत
1- (a) संगीता सरमते और संगीत संप्रदाय प्रदर्शननी, राग विबोधम, बृहद्देसी, दत्तिलम के विशेष संदर्भ में कर्नाटक संगीत का संक्षिप्त इतिहास।
(b) लघु जीवन-रेखा और निम्नलिखित का योगदान:
अन्नमाचार्य, क्षेत्रज्ञ स्वाति तिरुनल गोपाल कृष्ण भारती, महावैद्य नाथ लेयर;
(c) तिरुप्पुगढ़, पाड़ा, जावली और तिल्लाना संगीत शैली का संक्षिप्त इतिहास और विकास।
2. निम्नलिखित की परिभाषा एवं व्याख्या –
रागों की जनकजन्य प्रणाली, भाषांग, उपांग, वरजा, वर्का, राग, गमकसअरुडी, एडुप्पु, प्रोबंधम, ग्राम, मुर्च्छना, जाति और विकास प्रयोग।
3-प्रैक्टिकल हेतु निर्धारित रागों का वर्णन
4- अभ्यर्थियों को निर्धारित रागों में स्वर-संरचना लिखने में सक्षम होना चाहिए।
5- संगीत वाद्ययंत्रों का संक्षिप्त विवरण उनकी रचना एवं तकनीक।
पार्ट B वन प्रैक्टिकल पेपर मार्क्स –70
1- राग विहित पन्तुवरली, तोड़ी , नाता , गोवला , वराली, श्री सावेरी मुखारी, केदारगोवला , पूर्वकल्याणी।
2- अटाटाला में दो वर्णम् गति के दो अंश में।
3- निर्धारित रागों का अलापना।
4- प्रामाणिक परंपरा में प्रत्येक निर्धारित राग में कम से कम एक रचना, जिसमें संगीत के रूप कीर्तन, कीर्ति, पदम, जावलिस, तिल्लाना और राग मलिका शामिल हैं।
5- निरावल और कल्पनास्वरस आदि, रूपकम् और चपुतलस में दो डिग्री गति में।
6- चापू और देसादी ताल .
ताल ने निर्धारित किया
सुलादि सप्त ताल उनकी जाति और गति और भेद के साथ: चप्पू ताल और उनकी किस्में।
7- सतत मूल्यांकन (यूनिट टेस्ट)
Carnatic Music (Vocal) 2023-24
Class-XII (Code-117)
Carnatic Music Vocal Syllabus In English
Time : 3 Hours
One Theory paper Marks :30
Part A :Theory
History and Theory of Indian Music
1- (a) Brief history of Carnatak music with special reference to Sangita Saramte and Sangita Sampradaya Pradarshni, Raga Vibodham, Brihaddesi, Dattillam.
(b) Short life-sketch and contribution of the following:
Annamaacharya, Kshetrajna Swati Tirunal Gopala Krishna Bharti, Mahavaidya nath lyer;
(c) Brief History and evolution of the musical form Tiruppugarh, pada,javali and tillana.
2. Definition and the explanation of the following –
Janakajanya System of Ragas, Bhashanga, Upanga, Varja, Varka, Ragas,GamakasArudi, Eduppu, Probandhams, Grama, Murchchana,Jaati & Vikasha Prayoga.
3- Description of the ragas prescribed for Practical
4- Candidates should be able to write in notation composition in the ragas prescribed.
5- Brief description of concert instruments their construction and technique.
Part B One Practical Paper Marks -70
1- Ragas Prescribed
Pantuvarli, Todi, Nata, Gowla, Varali, Sri Saveri Mukhari, Kedaragowla, Purvikalyani.
2- Two Varnam in Atatala in two degrees of speed.
3- Alapana of the ragas prescribed.
4- Compositions in authentic tradition at least one in each of the prescribed ragas, covering musical forms kirtanas, Kirtis, Padams, Javalis, Tillanas and Raga malikas.
5- Niraval and KalpanaSvaras in Adi, rupakam, and Chaputalas in two degrees of speed.
6- Chapu and Desadi Talas.
Talas prescribed
Suladi Sapta Talas with their Jaati and Gati and Bhedas :Chappu talas and their varieties.
7- Continuous assessment (Unit Test)