Uttarakhand Board Class 11 Carnatic Music Vocal Syllabus 2023-24 & Music Theory Notes

Please Rate This Post ...

Carnatic Music Vocal Syllabus for Class XI 11th Uttarakhand Board 2023-24

कर्नाटक संगीत (गायन)(कोड: 117)

कक्षा XI 2023-24

Carnatic Music Vocal Syllabus In Hindi

समय : 3 घंटे

एक थ्योरी पेपर का अंक :30

A. भारतीय संगीत का इतिहास और सिद्धांत

1. (a) सिलप्पादिकारम, नाट्यशास्त्र, संगीत रत्नाकर और चतुर्दंडी प्रकाशिका के विशेष संदर्भ के साथ कर्नाटक संगीत का संक्षिप्त इतिहास।

(बb) निम्नलिखित संगीतकारों का जीवन-चित्र और योगदान- पुरंदरदास, त्यागराज, मुथुस्वामी दीक्षितार, श्यामा शास्त्री और भद्राचल रामदास। नारायण तीर्थ के जयदेव, स्वाति तिरुमल।

(c) संगीत रूपों के लक्षणों का अध्ययन: वर्णम, कृति, लक्षणगीतम और पदम, पद वर्णम, दारु, स्वरजति, गीतम

2. निम्नलिखित शब्दों की परिभाषा एवं व्याख्या: नाद, श्रुति, स्वर, जाति, राग, ताल, जाति, यति, धातु, मातु

3. उम्मीदवार को निर्धारित रागों में रचनाओं के स्वर लिखने में सक्षम होना चाहिए।

4. निर्धारित रागों के संक्षिप्त लक्षण।

5. मनोधर्म संगीतम् का संक्षिप्त परिचय

एक प्रैक्टिकल पेपर-मार्क्स-70

1: राग विहित

2. दो डिग्री गति में आदितला में वर्णम (कम से कम 5)।

भैरवी, शंकराभरणम, खरहरप्रिया, कल्याणी, कंभोजी, मोहनम, बिलाहारी, मध्यमावती,

3. मुख्य ताल आदि, रूपकम और चापू को कवर करने वाले निर्धारित रागों में पारंपरिक रूप से प्रस्तुत (कम से कम एक) रचनाएँ।

4. निर्धारित रागों का संक्षिप्त अलापना।

5. आदि और रूपक ताल में कल्पना स्वर का प्रस्तुतीकरण विलाम्बा और मध्यम कला में किया गया।

Carnatic Music (Vocal)(Code: 117)

Class XI 2023-24

Carnatic Music Vocal Syllabus In English

Time : 3 Hours

One Theory paper Marks :30

A. History and Theory of Indian Music

1. (a) Brief history of Carnatic music with special reference of Silappadikaram, Natyasastra, Sangita Ratnakara and Chaturdandi Prakasika.

(b) Life-sketch and contributions of the following composers-Purandaradasa, Tyagaraja, Muthuswamy Dikshitar, Syama Sastri and Bhadrachala Ramdas. Jayadeva of Narayana Tirtha, Swati Tirumal.

(c) Study of the lakshanas of musical forms: Varnam, kriti, lakshanagitam and padam, Pada Varnam, Daru, Svarajati, Geetam

2. Definition and explanation of the following terms:

Nada, sruti, svara, jaati, raga, tala, jati, yati, Dhatu, Matu

3. Candidate should be able to write in notation of the compositions in the prescribed ragas.

4. Brief lakshanas of the ragas prescribed.

5. Brief Introduction to Manodharma Sangitam

One Practical Paper-Marks-70

1: Raag prescribed

2. Varnams (atleast 5) in Aditala in two degrees of speed.

Bhairavi, Sankarabharanam, Kharaharapriya, Kalyani, Kambhoji, Mohanam, Bilahari, Madhyamavati,

3. Traditionally rendered (atleast one) compositions in the prescribed ragas covering the main talas Adi, Rupakam and Chapu.

4. Brief alapana of the ragas prescribed.

5. Kalpana Svaras in Adi and Rupaka talas rendered in Vilamba and Madhyama kalas.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!
Scroll to Top