Uttarakhand Board Class 12 Carnatic Music Melodic Instrumental Syllabus 2023-24 & Music Theory Notes

Please Rate This Post ...

Carnatic Music Melodic Instrumental Syllabus for Class XII 12th Uttarakhand Board 2023-24

कर्नाटक संगीत (मेलोडिक वाद्य) 2023-24

कक्षा बारहवीं कोड-118

Carnatic Music Melodic Instrumental Syllabus In Hindi

समय : 3 घंटे

एक थ्योरी पेपर के अंक : 30

भाग A: सिद्धांत

भारतीय संगीत का इतिहास एवं सिद्धांत

1- (a) संगीत सारमृत और संगीत संप्रदाय प्रदर्शननी, राग के विशेष संदर्भ में कर्नाटक संगीत का संक्षिप्त इतिहास

(b) लघु जीवन-रेखा और निम्नलिखित का योगदान:

अन्नमाचार्य, स्वाति तिरुनल, क्षेत्रज्ञ, गोपाल कृष्ण भारती, महा वैद्यनाथ लेयर;

(c) तिरुप्पुगढ़, पदम, जावली और तिलाना संगीत शैली का संक्षिप्त इतिहास और विकास।

2- निम्नलिखित की परिभाषा एवं व्याख्या :

जनकजन्य रागों की प्रणाली, भूषंगा, उपंगा, वर्जवक्र, राग गामाकस अरुडी, एडुप्पु, प्रोबंधम, ग्राम मुर्च्छना जाति और विक्षा प्रयोग।

3-प्रैक्टिकल हेतु निर्धारित रागों का वर्णन

4- अभ्यर्थियों को निर्धारित रागों में स्वर-संरचना लिखने में सक्षम होना चाहिए।

5- उम्मीदवार को बजाने की बुनियादी तकनीकों के साथ-साथ चुने गए उपकरण के निर्माण का वर्णन करने में सक्षम होना चाहिए।

6- उम्मीदवार को सामान्य रूप से उपकरणों के वर्गीकरण का विस्तृत ज्ञान होना चाहिए और चुने गए वाद्ययंत्रों का संक्षिप्त इतिहास होना चाहिए।

पार्ट B वन प्रैक्टिकल पेपर मार्क्स –70

1- क्रियात्मक गतिविधियाँ

राग निर्धारित

पंटुवरली, तोड़ी,  नाता , गोवला , श्री सवेरी, केडेरागोवला।

2- दो डिग्री गति में अता ताल में एक वर्णम।

3-रागों की अल्पना निर्धारित।

4- पारंपरिक रूप से प्रस्तुत कम से कम एक प्रामाणिक कंपोजिटन। प्रत्येक निर्धारित राग में कीर्तन, कीर्ति, पदम, जावलिस, तिलन और रागमलिका के संगीत रूप शामिल हैं।

5- दो अंश गति में आदि, रूपकम् और चपु ताल में कल्पना स्वर।

6- देसादी और चापू ताल

ताल निर्धारित – सुलादी सप्त ताल उनकी जाति और गति और भेद, चप्पू ताल और उनकी किस्मों के साथ।

 7- सतत मूल्यांकन (यूनिट टेस्ट)

Carnatic Music (Melodic Instrumental) 2023-24

Class XII Code-118

Carnatic Music Melodic Instrumental Syllabus In English

Time : 3 Hours

One Theory paper Marks : 30

Part A : Theory

History and Theory of Indian Music

1- (a) Brief history of Karnatak music with special reference to Sangita Saramrta and Sangita Sampradaya Pradarshni, Raga

(b) Short life-sketch and contribution of the following :

Annamaacharya, Swati Tirunal, Kshetrajna, Gopala Krishna Bharti, Maha Vaidyanatha lyer;

(c) Brief History and evolution of the musical form Tiruppugarh, Padam, javali and Tilana.

2- Definition and the explanation of the following :

Janaka janya System of Ragas, bhushanga, upanga, Varjavakra, Ragas Gamakas Arudi, Eduppu, Probandhams, Grama Murchchana Jaati & Visksha Prayoga.

3- Description of the ragas prescribed for Practical

4- Candidates should be able to write in notation composition in the ragas prescribed.

5- The Candidate should be able to describe the construction of the instrument opted for alongwith the basic techniques of playing.

6- The candidate should have an outline knowledge of the classification of the instruments in general & a brief history of the instrumental opted for.

Part B One Practical Paper Marks -70

1- Practical Activities

Ragas Prescribed

Pantuvarli, Todi, Nata, Gowla, Sri, Saveri, Kederagowla.

2- One Varnam in Ata Tala in two degrees of speed.

3-Alpana of the ragas prescribed.

4- Atleast one authentic compositons traditionally rendered. In each of the prescribed Ragas covering the musical forms Kirtanas, Kirtis, Padams, Javalis, Tillans and Ragamalikas.

5- Kalpana Svaras in Adi, Rupakam and Chapu Talas in two degrees of speed.

6- Desadi and chapu Talas.

Talas prescribed

Suladi Sapta Talas with their Jaati and Gati and Bhedas, Chappu talas and their varieties.

 7- Continuous Assessment (Unit Test)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!
Scroll to Top