Carnatic Music Melodic Instrumental Syllabus for Class XII 12th Uttarakhand Board 2023-24
कर्नाटक संगीत (मेलोडिक वाद्य) 2023-24
कक्षा बारहवीं कोड-118
Carnatic Music Melodic Instrumental Syllabus In Hindi
समय : 3 घंटे
एक थ्योरी पेपर के अंक : 30
भाग A: सिद्धांत
भारतीय संगीत का इतिहास एवं सिद्धांत
1- (a) संगीत सारमृत और संगीत संप्रदाय प्रदर्शननी, राग के विशेष संदर्भ में कर्नाटक संगीत का संक्षिप्त इतिहास
(b) लघु जीवन-रेखा और निम्नलिखित का योगदान:
अन्नमाचार्य, स्वाति तिरुनल, क्षेत्रज्ञ, गोपाल कृष्ण भारती, महा वैद्यनाथ लेयर;
(c) तिरुप्पुगढ़, पदम, जावली और तिलाना संगीत शैली का संक्षिप्त इतिहास और विकास।
2- निम्नलिखित की परिभाषा एवं व्याख्या :
जनकजन्य रागों की प्रणाली, भूषंगा, उपंगा, वर्जवक्र, राग गामाकस अरुडी, एडुप्पु, प्रोबंधम, ग्राम मुर्च्छना जाति और विक्षा प्रयोग।
3-प्रैक्टिकल हेतु निर्धारित रागों का वर्णन
4- अभ्यर्थियों को निर्धारित रागों में स्वर-संरचना लिखने में सक्षम होना चाहिए।
5- उम्मीदवार को बजाने की बुनियादी तकनीकों के साथ-साथ चुने गए उपकरण के निर्माण का वर्णन करने में सक्षम होना चाहिए।
6- उम्मीदवार को सामान्य रूप से उपकरणों के वर्गीकरण का विस्तृत ज्ञान होना चाहिए और चुने गए वाद्ययंत्रों का संक्षिप्त इतिहास होना चाहिए।
पार्ट B वन प्रैक्टिकल पेपर मार्क्स –70
1- क्रियात्मक गतिविधियाँ
राग निर्धारित
पंटुवरली, तोड़ी, नाता , गोवला , श्री सवेरी, केडेरागोवला।
2- दो डिग्री गति में अता ताल में एक वर्णम।
3-रागों की अल्पना निर्धारित।
4- पारंपरिक रूप से प्रस्तुत कम से कम एक प्रामाणिक कंपोजिटन। प्रत्येक निर्धारित राग में कीर्तन, कीर्ति, पदम, जावलिस, तिलन और रागमलिका के संगीत रूप शामिल हैं।
5- दो अंश गति में आदि, रूपकम् और चपु ताल में कल्पना स्वर।
6- देसादी और चापू ताल
ताल निर्धारित – सुलादी सप्त ताल उनकी जाति और गति और भेद, चप्पू ताल और उनकी किस्मों के साथ।
7- सतत मूल्यांकन (यूनिट टेस्ट)
Carnatic Music (Melodic Instrumental) 2023-24
Class XII Code-118
Carnatic Music Melodic Instrumental Syllabus In English
Time : 3 Hours
One Theory paper Marks : 30
Part A : Theory
History and Theory of Indian Music
1- (a) Brief history of Karnatak music with special reference to Sangita Saramrta and Sangita Sampradaya Pradarshni, Raga
(b) Short life-sketch and contribution of the following :
Annamaacharya, Swati Tirunal, Kshetrajna, Gopala Krishna Bharti, Maha Vaidyanatha lyer;
(c) Brief History and evolution of the musical form Tiruppugarh, Padam, javali and Tilana.
2- Definition and the explanation of the following :
Janaka janya System of Ragas, bhushanga, upanga, Varjavakra, Ragas Gamakas Arudi, Eduppu, Probandhams, Grama Murchchana Jaati & Visksha Prayoga.
3- Description of the ragas prescribed for Practical
4- Candidates should be able to write in notation composition in the ragas prescribed.
5- The Candidate should be able to describe the construction of the instrument opted for alongwith the basic techniques of playing.
6- The candidate should have an outline knowledge of the classification of the instruments in general & a brief history of the instrumental opted for.
Part B One Practical Paper Marks -70
1- Practical Activities
Ragas Prescribed
Pantuvarli, Todi, Nata, Gowla, Sri, Saveri, Kederagowla.
2- One Varnam in Ata Tala in two degrees of speed.
3-Alpana of the ragas prescribed.
4- Atleast one authentic compositons traditionally rendered. In each of the prescribed Ragas covering the musical forms Kirtanas, Kirtis, Padams, Javalis, Tillans and Ragamalikas.
5- Kalpana Svaras in Adi, Rupakam and Chapu Talas in two degrees of speed.
6- Desadi and chapu Talas.
Talas prescribed
Suladi Sapta Talas with their Jaati and Gati and Bhedas, Chappu talas and their varieties.
7- Continuous Assessment (Unit Test)