Sangeet Gayan Syllabus for Class X 11th Himachal Pradesh Board 2023-24
पाठ्यक्रम (संगीत गायन) कक्षा 11वीं
सैद्धांतिक
Sangeet Gayan Syllabus In Hindi
1. निम्नलिखित के अर्थ एवं परिभाषाएं :- संगीत, ध्वनि, नाद, श्रुति, स्वर, सप्तक, थाट, राग, बंदिश, स्थायी, अंतरा तथा आलाप ।
2. विभिन्न वादन शैलियों का अध्ययन |
(क) ध्रुवपद
(ख) ख़्याल ।
3. पंडित विष्णु नारायण भातखण्डे की स्वरलिपि तथा ताल-पद्धति का पूर्ण ज्ञान ।
4. महान शास्त्रीय गायकों का जीवन परिचय |
(क) संगीत सम्राट तानसेन
(ग) श्रीमती गंगूबाई हंगल
(ख) पंडित विष्णु नारायण भातखण्डे
5. रागों का सम्पूर्ण परिचय तथा उनके द्रुत ख्यालों की स्वर लिपियां ।
(क) राग यमन
(ख) राग दुर्गा
6.तालों का सम्पूर्ण परिचय तथा उनके ठेके को दुगुन सहित लिपिबद्ध करना ।
7.प्राचीन संगीत -ग्रन्थ “नाट्यशास्त्र’’ का संछिप्त अध्यन |
क्रियात्मक
क्रम संख्या | विषय साम्रगी | अंक विभाजन |
1 | पाठ्यक्रम के रागों में एक-एक द्रुत ख्याल का आरोह, अवरोह, पकड़, साधारण आलाप तथा तान सहित गायन । | 07 |
2 | एक पारम्परिक हिमाचली लोकगीत का गायन । | 05 |
3 | राष्ट्रीय गीत तथा राष्ट्रीय गान का गायन । | 05 |
4 | पाठ्यक्रम के तालों को ठाह तथा दुगुन सहित हाथ पर प्रदर्शित करना । | 05 |
5 | पाठ्यक्रम पर आधारित लघु-प्रश्रावली के माध्यम द्वारा बौद्धिक परीक्षण| | 03 |
सैद्धांतिक
1. निम्नलिखित के अर्थ एवं परिभाषाएं : तान, वादी, संवादी, अनुवादी, विवादी, सम, खाली, ताली, विभाग, मात्रा, निबद्धगान तथा अनिबद्धगान ।
2. विभिन्न गायन शैलियों का अध्ययन ।
(क) भजन
(ख) लोकगीत।
3. तानपुरे की बनावट तथा उसके समस्वरण (मिलाने) की विधि |
4. महान शास्त्रीय गायकों का जीवन परिचय |
(क) पंडित विष्णु दिगंबर पलुस्कर
(ख) उस्ताद आमिर – खाँ
(ग) श्रीमती गिरिजा देवी
5. रागों का सम्पूर्ण परिचय तथा उनके द्रुत ख्यालों की स्वर लिपियां ।
(क) राग भूपाली
(ख) राग काफी
6. तालों का सम्पूर्ण परिचय तथा उनके ठेके को दुगुन सहित लिपिबद्ध करना ।
(क) एक ताल
(ख) कहरवा ताल ।
7. प्राचीन संगीत – ग्रन्थ “बृहदेशी” का संक्षिप्त अध्ययन ।
क्रियात्मक
क्रम संख्या | विषय साम्रगी | अंक विभाजन |
1 | पाठ्यक्रम के रागों में एक-एक द्रुत ख्याल का आरोह, अवरोह, पकड़, साधारण आलाप तथा तान सहित गायन । | 07 |
2 | किसी राग पर आधारित एक भजन का गायन । | 05 |
3 | हिमाचल प्रदेश शिक्षाबोर्ड के कुलगीत का गायन । | 05 |
4 | पाठ्यक्रम के तालों को ठाह तथा दुगुन सहित हाथ पर प्रदर्शित करना । | 05 |
5 | पाठ्यक्रम पर आधारित लघु-प्रश्रावली के माध्यम द्वारा बौद्धिक परीक्षण । | 03 |
Syllabus (Sangeet Gayan) Class 11th
Theoretical
Sangeet Gayan Syllabus In English
1. Meaning and definitions of the following:- Sangeet, Dhvani, Naad, Shruti, Swar, Saptak, Thaat, Raga, Bandish, Staveh, Antara and Aalap.
2. Study of different playing styles.
(a) Dhrupad
(b)Khyal.
3. Complete knowledge of Pandit Vishnu Narayan Bhatkhande’s Swarlipi and Taal-Padhati.
4. Biography of great classical singers.
(a) Music Emperor Tansen
(c) Mrs. Gangubai Hangal
(b) Pandit Vishnu Narayan Bhatkhande
5. Complete introduction to ragas and note scripts of their fast khayaals.
(a) Raga Yaman
(b) Raga Durga
6. Complete introduction of taal and recording of their theka along with dugun.
7. Brief study of the ancient music book “Natyasastra”.
Practical
Sr.No | Subject-Content | Marks Division |
1 | Singing of each Drut Khayal in the ragas of the course along with aaroh, avroh, -pakad, simple alap and taan. | 07 |
2 | Singing of a traditional Himachali folk song. | 05 |
3 | Singing of national songs and national anthem. | 05 |
4 | Displaying the rhythms of the syllabus including Thaha and Dugun on the hand. | 05 |
5 | Intellectual test through mini-questionnaire based on syllabus. | 03 |
Theoretical
1. Meanings and definitions of the following: Taan, Vadi, Samvadi, Pradali, Vravadi, Sam, Khali, Tali, Vibhag, Matra, Nibbadhagaan and Anibaddhagaan.
2. Study of different singing styles.
(a) bhajan
(b) Folk songs.
3. Structure of Tanpura and its tuning method.
4. Biography of great classical singers.
(a) Pandit Vishnu Digambar Paluskar
(b) Ustad Aamir Khan
(c) Mrs. Girija Devi
5. Complete introduction to ragas and note scripts of their fast khayals.
(a) Raga Bhupali
(b) Raga Kafi
6. Complete introduction of Taal and recording their Theka including Dugun.
(a) A Rhythm
(b) Keharwa Taal.
7. Ancient Music – Brief study of the book “Brihadesh”.
Practical
Sr.No | Subject Content | Marks Division |
1 | Singing of each Drut Khayal in the ragas of the course along with Aaroh, Avroh, Pakad, simple alap and taan. | 07 |
2 | Singing of a hymn based on a raga. | 05 |
3 | Singing of Kulgeet of Himachal Pradesh Education Board. | 05 |
4 | Displaying the rhythms of the syllabus including Thaha and Dugun on the hand. | 05 |
5 | Intellectual testing through mini-question based on the syllabus. | 03 |