Uttarakhand Board Class 12 Carnatic Music Percussion Instrumental Syllabus 2023-24 & Music Theory Notes

Please Rate This Post ...

Carnatic Music Percussion Instrumental Syllabus for Class XII 12th Uttarakhand Board 2023-24

कर्नाटक संगीत (पर्कशन वाद्य) 2023-24

कोड-119 कक्षा-बारहवीं

Carnatic Music Percussion Instrumental Syllabus In Hindi

समय : 3 घंटे

एक थ्योरी पेपर के अंक : 30

भाग A: सिद्धांत

भारतीय संगीत का इतिहास एवं सिद्धांत

1- (a) विशेष संदर्भ में कर्नाटक संगीत का संक्षिप्त इतिहास

चतुर्दंडी प्रकाशिका, संगीता रतनाकर, लय वाद्य में लय और ताल

(b) निम्नलिखित स्मृतियों का संक्षिप्त जीवन-चित्र और योगदान

(c) नीडेमंगलम मीनाक्षी सुंदरम पिल्लई और तंजौर वैद्यनाथ अय्यर

(d) संगीत शैली का संक्षिप्त इतिहास और विकास, पुलाविस,सोलुकट्टस और तिल्लाना।

2. निम्नलिखित की परिभाषा एवं व्याख्या –

पदग्राभम, अरुडी, एडुप्पु, गतिभेद अनुलोम, प्रादिलोमा, तिसराम, त्रिकालन, थेका, 108 ताल, षडंगस, तिरुप्पुगाज़ ताल, तालवाद्य पहनावा।

3. उम्मीदवार को सामान्य रूप से उपकरणों के वर्गीकरण का विस्तृत ज्ञान होना चाहिए और चुने गए वाद्ययंत्रों का संक्षिप्त इतिहास होना चाहिए:

4. तकनीकी शब्द :

(विलंबरा, मध्य, द्रुत), अतितम, अनागतम, चरण, कलाप्रमाणम, घुमकी, कोन्नाकोई चोरु, वरु

5. उम्मीदवार को बुनियादी संरचना तकनीक और मोर्सिंग तबला, चेंदा, एडक्का और गेट्टू वाद्य जैसे अन्य ताल वाद्ययंत्रों को बजाने का ज्ञान होना चाहिए।

पार्ट B वन प्रैक्टिकल पेपर मार्क्स –70

1. 35 ताल योजना से तालों तक मोहरा, कोरवई का निर्माण करने की क्षमता।

2. साथ देने वाली क्षमता की प्रदर्शनी

3. गुमकी के विभिन्न प्रकार एवं उपयोग का प्रदर्शन

4. चपू ताल और 35 ताल में से कुछ में तानी एवर्टनम बजाने की क्षमता।

5. सतत मूल्यांकन (यूनिट टेस्ट)

Carnatic Music (Percussion Instrumental) 2023-24

Code-119 Class -XII

Carnatic Music Percussion Instrumental Syllabus In English

Time : 3 Hours

One Theory paper Marks : 30

Part A : Theory

History and Theory of Indian Music

1- (a) Brief history of Karnatak music with special reference to Laya and percussion in chaturdandi Prakashika ,Sangita Ratanakaar ,Laya Vadhyas

(b) Short life-sketch and contribution of the following lemeneries

(c) Needemangalam Meenakshi Sundaram Pillai and  Tanjore Vaidyanathe Iyer

(d) Brief History and evolution of the musical form , Pullavis,sollukattus and Tillana.

2. Definition and the explanation of the following –

Padagrabham,Arudi,Eduppu,GatibhedaAnuloma,Pradiloma,Tisram,Trikalan, Theka,108 Taal,Shadangas,Tiruppugazh Taal,Taalvadya ensemble.

3. The candidate should have an outline knowledge of the classification of the instruments in general and a brief history of the instrumental opted for :

4. Technical terms :

(Villambra,Madhya,Druta),Atitam,Anagatam,Pharan,Kalapramanam,Ghumki, Konnakkoi Choru,Varu

5. The candidate should possess knowledge of the fundamental structure technique and playing of other percussion instruments like moresing Tabla, Chenda, Edakka and Gettu Vadhya

Part B One Practical Paper Marks -70

1. Ability to construct Mohra ,Korvai to the talas from the 35 tala scheme.

2. An exhibition of the accompanying ability

3. Demonstration of the various types and usage of Gumki

4. Ability to play Tani Avertanam, in Chapu Talas and some of the 35 talas.

5. Continuous Assessment (Unit Test)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!
Scroll to Top