Sangeet Gayan Syllabus for Class IX 9th Himachal Pradesh Board 2023-24
पाठ्यक्रम (संगीत गायन) कक्षा 9वीं
(सैद्धांतिक)
Sangeet Gayan Syllabus In Hindi
(1) निम्नलिखित का अर्थ स्पष्ट करें :- संगीत, नाद, श्रुति, स्वर सप्तक, थाट, राग, बंदिश, जाति ।
(2) संगीत में लय और ताल का महत्व ।
(3) पंडित विष्णु नारायण भातखंडे की स्वरलिपि तथा ताल पद्धति का पूर्ण ज्ञान ।
(4) संगीत सम्राट तानसेन का जीवन परिचय |
(5) राग बिलावल का सम्पूर्ण राग परिचय तथा द्रुत ख्याल की स्वरलिपि ।
(6)दादरा ताल का ठेका दुगुन लयकारी एवं सम्पूर्ण ताल परिचय सहित ।
(क्रियात्मक)
क्रम संख्या | विषय सामग्री | अंक विभाजन |
1 | राग बिलावल में एक द्रुत ख्याल का गायन दो तानों सहित । | 07 |
2 | एक पारम्परिक हिमाचली लोकगीत का गायन । | 05 |
3 | किसी ताल में निबद्ध एक भक्तिगीत / प्रातः कालीन प्रार्थना का गायन । | 05 |
4 | दादरा ताल को ठाह तथा दुगुन लयकारी सहित हाथ पर प्रदर्शित करना | | 05 |
5 | पाठ्यक्रम पर आधारित लघु प्रश्नावली के माध्यम द्वारा बौद्धिक परीक्षण | | 03 |
(सैद्धांतिक)
(1)निम्नलिखित का अर्थ स्पष्ट करें :- आलाप, तान, वादी स्वर, संवादी स्वर, अनुवादी, स्वर, विवादी स्वर, वर्जित स्वर, अध्दर्शक स्वर ।
(2) गायक के गुण तथा दोष लिखें।
(3) पंडित विष्णू दिगम्बर पलुस्कर का भारतीय संगीत में योगदान ।
(4) ख्याल एवं लय की परिभाषा तथा इनके प्रकार |
(5) कहरवा ताल का ठेका दुगुन लयकारी एवं सम्पूर्ण ताल परिचय सहित ।
(6) राग यमन का सम्पूर्ण राग परिचय तथा द्रुत ख्याल की स्वरलिपि ।
(क्रियात्मक)
क्रम संख्या | विषय सामग्री | अंक विभाजन |
1 | राग यमन में एक द्रुत ख्याल का गायन दो तानों सहित । | 07 |
2 | राष्ट्रीय गीत तथा राष्ट्रीय गान का गायन । | 05 |
3 | एक पारम्परिक हिमाचली लोकगीत का गायन । | 05 |
4 | कहरवा ताल को ठाह तथा दुगुन लयकारी सहित हाथ पर प्रदर्शित करना | 05 |
5 | कहरवा ताल को ठाह तथा दुगुन लयकारी सहित हाथ पर प्रदर्शित करना | | 03 |
Sangeet Gayan Syllabus In English
Syllabus (Music Singing) Class 9th
(Theoretical)
(1) Explain the meaning of the following:- Sangeet, Naad, Shruti, Swar Saptak, Thaat, Raga, Bandish, Jati.
(2) Importance of rhythm and rhythm in music.
(3) Complete knowledge of Pandit Vishnu Narayan Bhatkhande’s swaralipi and taal genre.
(4) Biography of music emperor Tansen.
(5) Complete introduction of Raga Bilawal and note script of Drut Swara.
(6) The rhythm of Dadra Tal is Dugun Laykari complete and taal included.
(Practical)
Sr.No. | Subject Matter | Marks Division |
1 | Singing of a fast khayal in Raga Bilawal with two taanas. | 07 |
2 | Singing of a traditional Himachali folk song. | 05 |
3 | Singing of a devotional song/morning prayer set in some rhythm. | 05 |
4 | Displaying Dadra taal on hand along with Thaha and Dugun laykari. | 05 |
5 | Intellectual test through short questionnaire based on syllabus. | 03 |
(Theoretical)
(1) Explain the meaning of the following: – Aalaap, Taan, Vaadi Swar, Samvaadi Swar, Translator, Swar, Controversial Swar, Forbidden Swar, Adhdarshak Swar.
(2) Write the merits and demerits of the singer.
(3) Contribution of Pandit Vishnu Digambar Paluskar to Indian music.
(4) Definition of Khayal and Laya and their types.
(5) Theka of Kaharwa taal with double layakari and complete taal introduction.
(6) Complete introduction of Raga Yaman and note script of Drut Khayal.
(Practical)
Sr.No. | Subject Matter | Marks Division |
1 | Singing of a fast khayal in Raga Yaman with two taans. | 07 |
2 | Singing of national songs and national anthem. | 05 |
3 | Singing of a traditional Himachali folk song. | 05 |
4 | Displaying Kaharwa taal on hand with Thaah and Dugun laykari. | 05 |
5 | Displaying Kaharwa taal on hand with Thaah and Dugun laykari. | 03 |