Hindustani Instrumental Melodic Syllabus for Class XII 12th Himachal Pradesh Board 2023-24
हिंदुस्तानी (वाद्य मेलोडिक) 10+2
सिद्धांत (अवधि -1)
Hindustani Instrumental Melodic Syllabus In Hindi
समय: 3 घंटे एमएम:30
1. (a) निम्नलिखित की परिभाषा: ग्राम, मूर्च्छन और अलंकार।
(b) रागों का वर्गीकरण
2. संगीत रत्नाकर के विशेष संदर्भ में प्राचीन हिंदुस्तानी संगीत का संक्षिप्त इतिहास।
3. गत और तोडस/तानों के साथ राग बिहाग और भीमपलासी का वर्णन।
4. रचना (गत) एवं ताल रूपक एवं झपताल के अंकन का लेखन।
5. बजाने की बुनियादी तकनीक के साथ-साथ चुने गए उपकरणों का विवरण और निर्माण।
6. संगीतकारों की जीवनी.
i.तानसेन,
द्वितीय. उस्ताद इनायत खान
प्रैक्टिकल पेपर एमएम:25
1. राग बिहाग और भीमपलासी में आरोह, अवरोह, पकड़ और तोड़ा/तान के साथ एक रज़ाखानी गत (द्रुत)।
2. ताल रूपक और झपताल में एकगुन और दुगुन के साथ हाथ की थाप से ताल रखते हुए ठेके का पाठ।
3. परीक्षक द्वारा गाए या बजाए गए स्वरों के दिए गए अंश से निर्धारित रागों को पहचानने की क्षमता।
4. स्वरों को पहचानना.
हिंदुस्तानी (वाद्य मेलोडिक) 10+2
सिद्धांत (अवधि -2)
समय: 3 घंटे एमएम:30
7.(a) निम्नलिखित की परिभाषा: गमक, क्रिंटन और ज़मज़मा।
(b) रागों का समय सिद्धांत।
8. संगीत पारिजात और पं. के कार्य के विशेष संदर्भ में हिंदुस्तानी संगीत के मध्यकालीन और आधुनिक काल का संक्षिप्त इतिहास। वी.एन भातखंडे.
9. गत और तोडस/तानों सहित राग केदार और भैरव का वर्णन।
10. रचना (गत) एवं ताल तिलवाड़ा एवं धमार के संकेतन का लेखन।
11. बजाने की बुनियादी तकनीक के साथ-साथ चुने गए उपकरणों का विवरण और निर्माण।
12.संगीतकारों की जीवनी.
i.मुश्ताक अली खान
ii.उस्ताद अलाउद्दीन खान
iii.उस्ताद अल्लादिया खान
प्रैक्टिकल पेपर एमएम:25
5. राग केदार और भैरव में आरोह, अवरोह, पकड़ और तोड़ा /तान के साथ एक रज़ाखानी गत (द्रुत) और एक मसीत खानी गत (विलंबित)।
6. ताल तिलवाड़ा और धमार में एकगुन और दुगुन के साथ हाथ की थाप से ताल रखते हुए ठेके का पाठ।
7. परीक्षक द्वारा गाए या बजाए गए स्वरों के दिए गए अंश से निर्धारित रागों को पहचानने की क्षमता।
8. स्वरों को पहचानना.
9. तीनताल के अलावा राग खमाज में एक रचना।
Hindustani (Instrumental Melodic) 10+2
Theory (Term -1)
Hindustani Instrumental Melodic Syllabus In English
Time: 3 Hours MM:30
1. (a) Defination of the following: Gram, Murchhan and Alankar.
(b) Classification of Ragas
2. Brief History of ancient Hindustani Music with special reference to Sangeet Ratnakar.
3. Description of Raag Bihag and Bhimplasi along with Gat and Todas/Taans.
4. Writing of notation of composition(Gat) and Taal Rupak and Jhaptaal.
5. Description and Construction of Instruments opted along with Basic technique of playing.
6. Biography of Musicians.
i.Tansen,
ii. Ustad Innayat Khan
Practical Paper MM:25
1. One Razakhani Gat(Drut) in Raag Bihag and Bhimplasi along with Aroha, Avroha,Pakad and Toras/Taans.
2. The Recitation of Thekas in Taal Rupak and Jhaptal with Ekgun and Dugun keeping Taal with hand beats.
3. Ability to recognize the Prescribed Ragas from given passage of given Swars sung or played by the examiner.
4. To recognize the Swars.
Hindustani (Instrumental Melodic) 10+2
Theory (Term -2)
Time: 3 Hours MM:30
7.(a) Defination of the following: Gamak, Krintan and Zamzama.
(b) Time theory of Ragas.
8. Brief History of medieval and modern period of Hindustani music with special reference to Sangeet Parijat and thw work of Pt. V.N Bhatkhande.
9. Description of Raag Kedar and Bhairav alongwith Gat and Todas/Taans.
10. Writing of notation of composition(Gat) and Taal Tilwada and Dhamar.
11.Description and Construction of Instruments opted along with Basic technique of playing.
12.Biography of Musicians.
i.Mushtaq Ali Khan
ii.Ustad Alauddin Khan
iii.Ustad Alladiya Khan
Practical Paper MM:25
5. One Razakhani Gat(Drut) and one Maseet Khani Gat(Vilambit) in Raag Kedar and Bhairav alongwith Aroha, Avroha, Pakad and Toras/Taans.
6. The Recitation of Thekas in Taal Tilwada and Dhamar with Ekgun and Dugun keeping Taal with hand beats.
7. Ability to recognize the Prescribed Ragas from given passage of given Swaras sung or played by the examiner.
8. To recognize the Swaras.
9. One composition in Raag Khamaj other than Teentaal.