Uttarakhand Board Class 12 Hindustani Music Percussion Syllabus 2023-24 & Music Theory Notes

5/5 - (1 vote)

Hindustani Music Percussion Syllabus for Class XII 12th Uttarakhand Board 2023-24

Hindustani Music Percussion Syllabus In Hindi

हिंदुस्तानी संगीत (वाद्ययंत्र ताल) (2023-24)

कोड: 116  बारहवीं कक्षा

समय : 3 घंटे

एक थ्योरी पेपर – अंक : 30

भाग A: सिद्धांत

1- (a) निम्नलिखित शब्दों की परिभाषा: वर्ण, अलंकार, (गमक, क्रिंटन, ज़मज़मा) जरब, कला, क्रिया, अंग, पेशकार, चक्करदार, (रागों का वर्गीकरण, रागों का समय सिद्धांत) रेला और परन, घराना।

(b) कुछ अंतर्तालों का तुलनात्मक अध्ययन

(c) चौताल – एकताल

(d) झपताल – सुल ताल

(e) धमार – चौताल

(f) विभिन्न पैटर्न वाली जातियों का वर्गीकरण।

(g) लयकारी का वर्गीकरण।

2- (a) संगीत रत्नाकर के विशेष संदर्भ में प्राचीन हिंदुस्तानी संगीत का संक्षिप्त इतिहास।

(b) हिंदुस्तानी संगीत के मध्यकालीन और आधुनिक काल का संक्षिप्त इतिहास, संगीतपारिजात और पं. के कार्यों के विशेष संदर्भ में। वी. एन. भातखंडे.

 3- बारहवीं कक्षा के प्रैक्टिकल हेतु निर्धारित तालों का विवरण।

4- निर्धारित तालों का संकेतन लिखना।

5- ठेके के भाग से तालों की पहचान।

 6- नत्थन खान, अहमद जंथिरा-कावा, परबत सिंह, हबीबुद्दीन खान की जीवनियां

भाग बी: एक प्रैक्टिकल पेपर के अंक 70

B. क्रियात्मक गतिविधियाँ

1- सरल विस्तार के साथ तबले पर सूलताला और चौतालताला के झपताल और रूपक के ठेकों को बजाना।

2- दो पेशकार। तीनताल, एकताल और झपताल/चौताल और धमार में दो क़ायदे, दो तुकर और कुछ गत।

3- दुगुन और चौगुन के साथ मुखड़ा और तिहाई के साथ रूपक, तिलवाड़ा, चौटाला और धमार का ठेका बजाना।

4- हाथ की थाप से ताल रखते हुए डुगुन और चौगुन के साथ निर्धारित ताल का पाठ करना।

5- पखावज पर दादरा ताल में कुछ साधारण लागियां।

6- यंत्र की ट्यूनिंग का ज्ञान.

7- सतत मूल्यांकन (यूनिट टेस्ट)

Hindustani Music Percussion Syllabus In English

Hindustani Music (Instrumental Percussion) (2023-24)

Code: 116  CLASS XII

Time : 3 Hours

One Theory paper – Marks : 30

Part A : Theory

1- (a) Definition of the following terms :

Verna, Alankar, (Gamak, Krintan, Zamzama) Zarab, Kala, Kriya, Anga, Peshkar, chakkardar, (Classification of Ragas, Time theory of Ragas) Rela and Paran, Gharana.

(b) Comparative study of some antarTalas

(a) Chautal – Ektal

(b) Jhaptal – Sul Tal

(c) Dhamar – chautal

(c) Classification of Jatis of different patterns.

(d) Classification of Layakari.

2- (a) Brief history of ancient Hindustani Music with special reference to Sangeet Ratnakar.

(b) Brief history of medival and modern period of Hindustani Music With special reference to SangeetParijat and the works of Pt. V. N. Bhatkhande.

 3- Description of the Talas Prescribed for Class XII Practical.

4- Writing Notation of the prescribed Talas.

5- Recognition of Talas from give portion of the Thekas.

 6- Biographies of Natthan Khan, Ahmed janthira-Kawa, Parbat Singh,  Habibuddin Khan

Part B : One Practical Paper Marks 70

B. Practical Activities

1- Playing of the thekas of Jhaptal and Rupak of Sooltala and ChautalTala on Tabla with simple elaborations.

2- Two Peshkaras. Two Qayadas, Two Tukras and a few gats in Teental,Ektal and Jhaptal/Chautal and Dhamar.

3- Playing the Thekas of Rupak, Tilwara,Chautala and Dhamar with Dugun and Chaugun, with Mukhda and Tihai.

4- Recitation of the prescribed talas with Dugun and Chaugun keeping tala with hand beats.

5- A few simple laggis in Dadra tala or Thapia on Pakhawaj.

6- Knowledge of tuning of the instrument.

7- Continuous Assessment (Unit Test)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!
Scroll to Top